• Nederlands
  • English
  • Welkom bij Kimman
Kimman
Jaguar
Lange Rover
Range Rover

Geschiedenis

Lees ons verhaal in Het Parool hier

 

 

De firma Kimman staat inmiddels ruim een eeuw ten dienste van het vervoer. Zij vervoeren ons vanaf de statige Haarlemmer Hout via de eerste zogenoemde tuftufs naar de gestroomlijnde auto's van nu.

"Zorg dat je je vak verstaat en kijk goed om je heen", was de lijfspreuk van smid Jacobus Kimman. Overgrootvader Kimman was door zijn liefde voor dit vak ten voeten uit het type van de ouderwetse ambachtsman. Iemand die er plezier in had het weerspannige materiaal zijn wil op te leggen.

 

Maar, er was nóg iets dat men van een eenvoudige negentiende-eeuwse handwerksman niet zou verwachten: de ontembare drang een vervoermiddel te vervaardigen, waarmee de mens zich gemakkelijker en sneller kon verplaatsen. Hij besloot zijn twee zoons, Hendrik en Frans, voor een leerperiode van acht jaar naar het buitenland te sturen. Eerst naar Brussel en later naar Parijs, iets wat voor die tijd heel bijzonder was. Bij Mulbachère en respectievelijk Keller & Fils leerden beide Kimmans de fijne kneepjes van het vak. Een van hen presteerde het zelfs, bij het zogenoemde 'Cours Professionel des ouvriers en Voitures', twee eerste prijzen in de wacht te slepen. De Fransen waren echter zo jaloers dat zij besloten geen prijzen meer aan buitenlanders toe te kennen. Toen beide broers terugkeerden, maakten zij in 1884 op het Houtplein in Haarlem de eerste wagenwielen. Autobedrijf Kimman dankt zijn bestaan aan de opkomst en bloei van de rijtuigmakerij aan het einde van die jaren tachtig. Wielen voor koetsen waren in die tijd onmisbare elementen. na de komst van het 'ijzeren' bleef het paard van vlees en bloed nog lang een onmisbare trouwe hulp van de mens. Al spoedig breidde de firma uit en begon men met het vervaardigen van koetsen. De eerste order kwam van de overbuurman; het vervaardigen van twee zogenoemde 'Berliner koetsen'. De jeugdige firma verwierf zich al snel een uitstekende reputatie en het duurde niet lang of de Haarlemse Hout met fraaie equipages in de zogenoemde 'Jan Plezier'-koetsen van Kimman. Het waren juist deze blinkend gelakte, prachtig gevormde rijtuigen met hun lichtgele barouchetten en blauwe char-à-bancs, die de show stalen.

Wat stelde aan het einde van de negentiende eeuw die paar puffende autootjes nu voor, ten opzichte van de glans en schittering van het zo prachtige aristocratische koetsgerij? En toch, de één kwam, de ander verdween. Voorgoed!

In 1896 verscheen de eerste auto op de Noordhollandse polderweggetjes. De onderne-mende eigenaar van dit unicum was notaris Bax uit de Wieringerwaard, die met forse rukken en draaien aan het stuur, koeien, kippen, kuilen en moddergaten ontweek. Tot in de wijde omtrek kondigde het wagentje zijn komst aan door huizenhoog opstijgende stofwolken. Overal waar het 'verraderlijke' voertuig met ' angstaanjagende' snelheid passeerde, kneep de notaris in de gummibal van zijn toeter en produceerde hiermede voldoende geluid om mens en dier de doodsschrik op het lijf te jagen.

Al spoedig kondigden de gemeentebesturen bij de komst van de eerste tuftufs, de eerste verbodsbepalingen aan. In Amsterdam werd de eerste auto door de politie 'opgebracht'! In het automuseum in Driebergen staat nog altijd een aantal van deze kostelijke wagentjes uit die pionierstijd, compleet met wielen met kouten spaken, massieve banden, koperen carbidlantaarns en signaalhoorns met gummislang en bal.

Er was inderdaad een nieuwe tijd aangebroken: rijtuigen zonder paard. De auto zou uitgroeien tot een vervoermiddel met een meer functionele vormgeving. Hendrik en Frans schakelden precies op tijd over naar de juiste versnelling: die van de twintigste eeuw.

In 1914 kwam Frans te overlijden en werd Hendrik in 1917, bij de omzetting NV, president-commissaris. Omdat niet alle tien kinderen geschikt waren om het bedrijf voort te zetten, besloot men in 1918 tot een splitsing van het familiebedrijf. een splitsing die grote gevolgen zou hebben, hetgeen later zou blijken.

Met de bouw van houten carrosserieën op Cadillac-, Lancia- en Auburn-chassis, kon de rijtuigmakerij zich bijzonder snel ontplooien. 

Het bedrijf groeide uit tot een van de meest succesvolle ondernemingen en maakte juweeltjes van rijtuigen in 

uiteenlopende types en genres, van de meest gedistingeerde voiture tot de eenvoudigste zogenoemde Dogcart.

 

Naast deze rijtuigen vervaardigde Kimman tussen 1910 en 1920 een zogenoemde landauer voor Koningin 

Emma, met als grappige anekdote dat standaard, twee reserve carbidlantaarns bijgeleverd werden voor de vele malen dat de elektrische verlichting het af liet weten. Verder leverde Kimman twee zogenoemde Victoria's aan de toen nog jeugdige koningin Wilhelmina, een coupé aan Prins Hendrik alsmede Victoria's aan het Belgische Hof en de sultan van Deli. Een aantal van deze raspaardjes is 

momenteel te bewonderen in Paleis Het Loo en in de koninklijke stallen in Brussel.

 

 

Met de auto verkreeg de mens een handig, gemakkelijk manouvreerbaar middel om het verkeer van de mensen en goederen tot in de meest afgelegen streken, snel en vlot te laten verlopen. Hierdoor is de mens verder gekomen dan ooit, bij zijn rusteloos streven zijn welvaart te vergroten. Met één geniale inval was men er echter niet. Vrijwel elke verbetering aan de auto is het resultaat van moeizaam speurwerk en langdurige proefondernemingen. Kimman beleeft dit ontwikkelingsproces van de auto met de spanning van mensen die een wedstrijd zelf meespelen. Als dealer van Spijker, Hudson en Essex begint een nieuw tijdperk waarbij alles op het gebied van autotechniek tot de mogelijkheden lijkt te behoren.

Na Frans en zijn broer, die beiden ook een gedegen opleiding volgden in Frankrijk - destijds autoland nummer één - waren het grootvader chef Kimman, vader Jos een zoon Joost die het bedrijf voortzetten.

 

"Als wij zo'n autootje uit de begintijd vergelijken met de nieuwste modellen voorzien van de meest vernuftige technieken, dan verdienen de mensen uit deze beginperiode een enorm compliment. Alle inspanningen van deze pioniers hebben ervoor gezorgd dat wij nu rondzweven in auto's met uitzonderlijke rijeigenschappen en met een ongelooflijk comfort. Eén detail is wel héél sterk blijven hangen. Want, wat waren zij trots dat de éérste zescilinder auto de Nederlandse Spijker was. De ontwikkelingen hebben niet stilgestaan. Bijna alle technieken zoals elektrische starter, verlichting, gesynchroniseerde versnellingen, luchtbanden, verwarming en telescopische schokbrekers, volgden elkaar in razend tempo op. Zoals uw voorgangers hun auto's nog met een aanzetzwengel hebben moeten starten, zo eenvoudig start u de wagen nu met uw contactsleuteltje. Waarnaar men zich vroeger in allerlei bochten moest wringen en het met veel inspanning lukte het vehikel in bedwang te houden, zo gemakkelijk en comfortabel glijdt u nu door het hedendaagse verkeer. Het was voor ons onvergetelijk toen wij onze eerste jaguars verkochten. en toen er één katje over de dam was, volgden er vanzelf meer. Véél meer. Er was rond 1950 een tekort aan auto's. In die tijd reden er misschien tien tot vijftien Jaguars in Nederland. Wij waren de eerste Jaguar-dealer en vertegenwoordigen nog steeds het dealerschap voor de regio Amsterdam en omstreken. Naast Jaguar zijn wij ook dealer van Land-Rover, Rover, MG en Mini voor de regio Haarlem en omstreken. het ging allemaal erg snel en voordat wij het beseften, werkten er meer dan honderd mensen in het bedrijf. Na vestigingen in Amsterdam aan de Stadhouderskade, Gerrit van der Veenstraat en Gaaspstraat en in Haarlem aan de Zijlweg hebben wij uiteindelijk besloten efficiënter te gaan opereren vanuit twee nieuwe vestigingen aan de Kollenbergweg in Amsterdam en de Schipholweg in Haarlem." Na een gedegen opleiding aan de businesschool in Engeland is Joost Kimman nu de kapitein op het schip en hij is blij dat zijn vader hem heeft laten varen. Voor Joost was het dé kick toen hij zijn eerste eigen Mini Metro verdiende van zijn eerste target. Dat er later ook andere modellen op het verlanglijstje stonden, laat zich raden.

 

"In 1983 zijn wij ook gestart met de export van auto's naar landen over de hele wereld. Dit heeft een enorme vlucht genomen. wij hebben intussen een goede en betrouwbare reputatie opgebouwd. Maar bovenal vind ik juist het contact met klanten in onze vestigingen Haarlem en Amsterdam fantastisch. Dus iedereen die meer wil weten over auto's - in het bijzonder over Jaguar en Rover - is altijd van harte welkom". Kimman zoekt steeds naar nóg beter en het zoeken naar nieuwe ontwikkelingen gaat onverminderd voort. Van stilstand was nooit sprake. Was dit wel het geval geweest dan zou déze 'story of Kimman' nimmer zijn geschreven

 

Laatste nieuws
Neem contact op

Meer informatie? Neem contact op met één van onze vestigingen.

Kimman Amsterdam
Kollenbergweg 74
1101 AV Amsterdam
Telefoon +31 (0)20 - 696 49 49
Fax :+31 (0)20 - 696 66 99
E-mail: [email protected]

Kimman Haarlem
Schipholweg 5
2034 LS Haarlem
Telefoon +31 (0)23 533 90 69
Fax +31 (0)23 536 23 81
E-mail: [email protected]